donderdag 27 oktober 2016

Drie dagen met Hans Versfelt in Groningen

Zoals elk jaar komt Hans een of twee keer per in Groningen op bezoek om samen te schilderen (en bij te kletsen).
Dit keer zaten we de tweede dag wat uit mekaar, hij tegenover het Hoekje van Ameland en ik verder op, op de Kijk in 't Jatbrug.



De tweede begon ik met een wisselend zonnetje met een schilderij van de Kijk in 't Jatstraat. Het koste mij wel wat studie in mijn schetsboekje wnt er zit een kleine bocht in de straat.
"Kijk in 't Jatbrug in Herfst licht"


En Hans had op de derde dag een mooie zicht op de Hoge der Aa klaar.

zaterdag 15 oktober 2016

Het Haventje als interieur

Dit is het tweede jaar dat ik met cursisten in het Haventje schilder in Domburg. Zoals elk jaar wordt ik getroffen door het mooie zonlicht wat in het origineel bewaarde interieur valt. Het huis staat bijna onhollands boven op een duin en helemaal vrij dus het zonlicht heeft vrij spel.
Om dit nu te pakken moet ik razend snel schilderen en het mengen met paletmes loslaten en gewoon snel met de kwast over het palet rond roeren, iets wat mij van huis uit moeilijk valt.

"Zonlicht in het Haventje"30x40 cm olieverf op doek
De volgende dag was ik in staat nog wat puntjes op de i te zetten door bijv. de stoelen en onder de bank wat verder uit te werken en donkerder te maken zodat het licht beter uitkwam. Geen licht zonder duisternis, nietwaar?

woensdag 21 september 2016

Nazomeren in Domburg

Omdat de cursus in Domburg prettig lage opkomst had was ik in staat om zelf ook mee te schilderen.
Elk nadeel hep zijn voordeel. Als voorbeeld voor de cursisten heb ik het schilderij extra planmatig opgezet met een zo duidelijk mogelijke verdeling van voorgrond in warm en donker gebr. Siena. Hoe verder naar achter hoe meer wit bijmengen tot ultramarijn blauw en wat roze rood 
gemend in de achtergrond en lucht.





Deze werkwijze geeft een overzichtelijk resultaat en voor de cursisten een te behapstukken overzicht van het landschap op het doek waarin ze niet de partijen verf die op het het palet stapsgewijs zijn aangemengd verwarren en op de verkeerde plek in het landschap op het doek aanbrengen.

"Zicht op duinweg naar Westkappelle" olieverf op paneel 50x40 cm

vrijdag 16 september 2016

Zeilboot in laatste licht


Een snelle studie aan het Paterswoldsemeer  van een zeilboot bij de sociĆ«teit aan het meer vanaf het terras.
Schilderij meet 20x30 cm.


                       

Door het standvastige en uitzonderlijke zonnige weer was ik staat een mooie studie naar het laatste zonlicht op de zeilboot te maken.






Zeilboten in september licht

Tijdens de schildercursus die ik buiten geef zie ik de cursisten zaken schilderen die ik natuurlijk zelf ook zou schilderen maar dan net anders. Ook gaf het stabiele weer de ruimte om wat langer door te werken aan de bootjes en de achtergrond.


'Zeilboten in september licht" Paterswoldsemeer olieverf op paneel maroufle

Een week aan het Paterswoldsemeer


Door het uitzonderlijke warme weer in september wat we te danken hadden aan een "Spaanse pluim" die boven onze sterken bleef hangen hadden we mediterrane omstandigheden aan het Paterswoldsemeer en kon ik een aantal leuke schilderijen maken.

"Paterswoldsemeer in september, trailerhelling" 50x60 cm olieverf op doek


Door het onbewolkte weer was ik in staat om lang door te werken aan het schilderij. 

donderdag 1 september 2016

De Lutherse kerk in Groningen

Luhterse kerk, Groningen. 50x60 cm

Dit schilderij van de Lutherse schiulkerk is in opdracht gemaakt van de Lutherse gemeente als afscheid voor de dominee. Omdat de kerk van de straat af gebouwd is en van buiten niet als zodanig herkenbaar is, is het vrij donker en om nog wat licht te vangen zit ik half met mijn rug gekeerd naar de voorstelling.


Het eerst maar weer een aquarel voor de compositie en het bepalen van mijn compositie en verdwijnpunt. Deze aquarel gebruik ik uit voor het uitmeten van het uiteindelijke schilderij.







Op een donker rode ondergrond zet ik het schilderij uit met de maten en verhouding van de aquarel. Gelukkig is het eenpunts perspectief dus dat maakt de opzet wat makkelijker. Je kunt duidelijk zien wat het verdwijnpunt is.