
Helaas was ik te snel begonnen en liep te rommelen met mijn verdwijnpunt. Ik had dus wat hulplijnen nodig om de zaak op het juiste spoor te krijgen. Verder is er geen simpele onderschildering maar ga ik recht op mijn doel af hoewel ik wel moet bijsturen wat betreft de vorm.

Ik begin exact om vier uur te te schilderen, zodat ik het verschuiven van de zon over de luifel goed kan volgen. Dan moet ik soms na een uur weer ophouden omdat ik toevallig op de plek sta van de vrachtwagen die de A Heijn van waren voorziet tussen 5 en 6. De figuren op het terras probeer ik bij benadering weer te geven en alvast neer te zetten. Hoe verder ik met het doek ben hoe beter. Soms is het wachten op de juiste figuur op de juiste plaats.

Je maakt het jezelf ook niet makkelijk, om een formaat te kiezen die je bijna niet in 1 sessie af kunt krijgen. Je opzet is wel gaaf, zo om elke keer om dezelfde tijd te beginnen. Zelf zou ik voor een kleiner formaat (24 x 30) kiezen, misschien wel een extra klein (18 x24) formaat om versheidene schetsen te maken en die in mijn studio uitwerken tot een redelijk uitgewerkte opzet op dit formaat. Je kunt dan de "leuke" toevalligheden tijdens al die "studie"sessies mogelijk verwerken in het grotere werk, ... als laatste kun je de finishing touch weer op locatie maken, ...
BeantwoordenVerwijderenMijn kwartje
Beste Reneé
BeantwoordenVerwijderenIk werk eigenlijk altijd zo. Die grotere schilderijen doe ik in 6 a 7 sessies. Grappig dat je over een kleinere studie begint want dat was ik inderdaad van plan. ken je trouwens Trevor Chamberlain
groeten Joost
Ja Trevor ken ik, sterker nog, as. vrijdag ga ik met The Wapping Groupe of Artist een weekje uit schilderen in Dinan en St. Malo. Trevor doet daar ook aan mee, samen met wat anderen.
BeantwoordenVerwijderen