woensdag 2 februari 2011

Biljarten om vier uur.

Om vier uur gaat de Wolthoorn open. (bij "heden" op een website komt een mooi schilderij voorbij) en kan ik verder aan het schilderij van mijn favoriete biljart in Groningen in café de Wolthoorn, waar ze zo aardig zijn om me m'n gang te laten gaan met schilderkist en olieverf. Ik was eerst van plan om het schilderij alleen met gebruik van de aquarelschets te maken maar benut nu een combinatie van op locatie en in het atelier schilderen.

Deze plek heeft voor mij ook een bijzondere betekenis want het biljart is identiek aan het biljart op het schilderij van Vreedenburgh in het kroegje van Hamdorff in Laren. En dat is nou een van die sympathieke schilderijen vol leven die mij op het pad hebben gezet van het café interieur schilderen.


Het nog zwakke daglicht buiten in de ramen geeft een mooi en wat mysterieus contrast met de warme en hardere groene tinten binnen.

Vanmiddag weer naar de Wolthoorn waar gelukkig twee biljarters waren. Het schilderij begint duidelijk vorm aan te nemen. Misschien nog wat sleutelen aan de figuren links. De partij maakt een wat volle indruk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten