vrijdag 8 februari 2013

Tafel in de zon

Omdat ik heb toegezegd om mee te doen aan een groepsexpositie bij museum Mohlmann
over het tafelstilleven. Een mooie aanleiding om een tafel te dekken in het ouderlijk huis met spullen uit de eerste helft van de twintigste eeuw.

Omdat een tafel in de zon nogal ambitieus is na een potlood schets eerst alles opgezet in acryl.
Omdat het hartje winter is staat de zon mooi laag en werpt een scherp licht over het tafel kleed.


En dit is het resultaat van drie dagen schilderen met zonlicht in acryl.

tafel in zonlicht 75x85 cm 
Na het hele schilderij in de acryl gezet te hebben en nu alles in meer of mindere mate op z'n plek staat begin ik de belangrijkste elementen (het fruit bijv,) in olieverf uit te werken.


Nu breid ik het gebied in olieverf steeds meer uit, waarbij het tafellaken en het servies het belangrijkste zijn en omdat ik elke keer opnieuw bij de lichtste plekken verder schilder worden dat automatisch de meest pasteuse plekken. 


Dit is eigenlijk het laatste stadium en alleen het uitzicht buiten is nog acryl. De rest is dikker of dunner uitgewerkt in olieverf. Ik gebruik geen medium, wel is in bepaalde delen de verf wat schraler omdat het een beetje is aangelengd met oplosmiddel.

"Tafel in winterzon" 75x85 cm

Geen opmerkingen:

Een reactie posten