maandag 15 november 2021

Herfst op Ekenestein

Dit najaar ben ik neergestreken op Ekenstein om het mooie interieur uit 1870 te schilderen. Vooral de eetzaal met gotische ramen uit een kerk geeft een aangename belichting van de ruimte. De zaal is prachtig behouden en het schijnt dat een deel van de meubels uiot de Freylemaborgh komt in Slochteren. 
Omdat de de kleine versie snel verkocht was, het stond te drogen in de galerie toen iemands oog er op viel, heb ik besloten om een grotere versie te maken met meer vloer oppervlak.
Vandaag is de eerste dag en deze opzet gaat vlot omdat ik vorige week al een eerdere versie had geschilderd.





 Als je wat langer op een lokatie rond loopt valt je oog al snel op nieuwe onderwerpen die door de lichtval en compositie erom vragen om vast gelegd te worden. Zo ook een zijkamer met fijn gedekte tafels in het zachte licht van buiten en de warmte van binnen.



Na drie dagen schilderen krijgt het idee wel duidelijk vorm maar de lijnen en licht/donker vragen om nog wat aandacht.


Na twee dagen elders gewerkt te hebben kon ik vandaag verder met het invallende licht. Omdat de zon vandaag scheen kon ik bijna overal het licht aanpassen en alles iets helderder maken. Ook liepen een paar lijnen niet goed naar hun verdwijnpunt. Perspectief gaat bij mij op een gegeven moment altijd wat ten koste van de aandacht voor licht en kleur. 


Het schilderij nadert zijn voltooiing. Ik probeer met name de vloer en het kleed met het bewerkelijke patroon meer in de juiste licht donker verhouding te krijgen. Verder moeten alle stroeve overgangen eruit en het oogt ook prettiger als de tafelpoot beter aansluit op het kleed. 







 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten