woensdag 27 april 2022

Interieur Plantage, Artis

"Interieur restaurant Plantage bij Artis"  olieverf op doek 30x40

 

Dit restaurant schilderij in Amsterdam kent een lange voorgeschiedenis. Een aantal jaren geleden wilde ik als zoiets maken  van een ander standpunt in aquarel. Maar daar kwam ik niet goed uit, de verhouding van de mensen kreeg ik niet goed op orde. Sommigen waren te groot, andere weer te klein. Dat zorgde ervoor dat de figuren aan mekaar plakte omdat de onderlinge ruimte niet klopte.


Dit keer moest ik het anders benaderen. Maar eerst maar het perspectief bepalen van de ruimte. De kruizen op de tafel geven het perspectivisch midden. 


Ik gebruik mijn penseel om tegen het "tafereel" te meten om de juiste hoek te bepalen.



Dit keer heb ik de twee mannen vooraan compleet uitgewerkt. Ze bleven lang zitten en werden zo mijn referentie punt voor de grote van de schedels verderop. Of dichterbij. De eerste dag had ik een lange schilder sessie met somber weer, maar dat maakte niet zo uit. De tweede ochtend heb ik ik het zonlicht erin geschilderd en de hele dag met de zon mee geschilderd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten