zondag 24 september 2023

Een tafel in Hilversum


 Voor een mooie tafel opdracht kon ik gebruik maken van nog een paar mooie aangekondigde zonnige dagen. De opdracht vind plaats in een door Gosschalk in 1875 ontworpen stads villa. Deze architect heeft ook het hoofdstation in Groningen ontworpen. Het schilderij heeft een vooraf afgesproken formaat voor een bepaalde plek in het huis.   



De voorstelling is behoorlijk ingewikkeld en om het overzicht te bewaren zit ik het eerst op in acryl. Dat geeft me houvast in dit grote formaat en ik kan makkelijk ingrijpen in het proces.  


Zo langzamerhand wordt de tafel gedekt met serviesgoed uit het huis van de opdrachtgevers en spullen van mijzelf. Het is zaak om de tafel zo te dekken dat het wel een onderling verband houdt zoals in dit geval een dessert achtige setting met port en gebak en theepot.
 

Aan het eind van de tweede dag ben ik klaar met de acryl fase en ga ik even terug naar huis om les te geven en voor de nodige afstand tot het schilderij. 


Woensdag 27 september ben ik 's ochtends vroeg in de trein gestapt en terug gereisd naar Hilversum.
Hoewel het al laat in het jaar is blijft het weer redelijk warm en stabiel. Aan het eind van de ochtend komt de zon door en pak ik de olieverf spullen erbij.


De zon schijnt lekker en het schiet nu echt op. Ik sleep tijdens het werk voortdurend met het schilderij heen en weer, bekijk het in de schaduw en de zon. Tot dusver zit alles mee en de opdrachtgevers zijn gastvrij en genereus met kopjes koffie en thee en wat al niet meer, de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn meer dan op orde. 


de kleur en lichtdonkerverhouding zijn duidelijk zichtbaar en in de meeste verf partijen aan de voorkant zit al de olieverf en de vlakheid van de acryl begint te verdwijnen. Het schilderij is klaar doordat we eind september nog een mooi weekend hadden en vooral de laatste zondag was onbewolkt en dan kan ik snel alles goed vergelijken met de situatie voor me en een goede afweging maken in kleur en lichtval in het schilderij.

Een tafel in september in Hilversum" Olieverf op doek 80x120cm




Geen opmerkingen:

Een reactie posten