maandag 15 april 2024

Expositie Onderdendam en schilderij

Ik was uitgenodigd in een historisch pandje aan het Boterdiep in Onderdendam om een expositie met eigen werk in te richten. Bij de eerste kennismaking viel mijn oog op het prachtige uitzicht op de kersenboom en de roggemolen er achter. Ik zou tijdens de expositie een demonstratie schilderen geven met dit gegeven.



Als je goed kijkt is de ondergrond van het schilderij een omgekeerd stadsgezicht waarbij het water als lucht dient. De rest heb ik na schuren en ontvetten een nieuwe oker acryl laag met gesso gegeven. Aan de hand van de gebruikelijke compositie tekening die ik daarna overzet in houtskool op het doek.



Dan de donkere partijen invullen met beperkt palet. Ik let in eerste instantie goed op de donkerste elementen zoals boom en ramen etc.


Dan verder zoeken naar de eenvoudige verdeling. Ditmaal warm koel. Dus lucht koel blauw en gras en huis gewoon in een simpel Engels rood. 



Dan verder werken aan de dieptewerking. De molen wordt met menging van tinten rood en helder koud groen en beetje gele oker vergrijst. Het donkerste gedeelte van de molen wordt met een menging van violet en ultramarijn ingewerkt.



 Op dit moment moest ik een week wachten. Het weer sloeg om maar gelukkig was het het daaropvolgend weekend uitgerekend gewoon mooi weer.


De kersenboom droeg het laatste weekend zijn bloesems dus die konden over takken en blauwe lucht ingeschilderd worden.

Dit is het uiteindelijke resultaat. Ik moet nu besluiten of het schilderij echt klaar is of nog wat bijgewerkt moet worden. Misschien dat de bloesem boom nog wat voller kan? 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten