maandag 1 februari 2010

Garmerwolde in de sneeuw

De titel had ook kunnen zijn "Schilderen en schaatsen" Maar dit was weer zo'n dag waarop de doorsnee plein air schilder niet binnen kon blijven. Dus met mijn oud studenten Keimpe van der Kooi en Olivier Schelfhout eerst het Damsterdiep verkend. Het ijs hield goed. Na wat rondgesnuffeld te hebben aan de oevers van het Damsterdiep besloten we ons op Garmerwolde te concentreren. Helaas waren er nog geen schaatsers die ons als aanvullend motief konden dienen.
Maar het rode zeilbootje had wel mijn interesse en stak mooi af tegen het beijsde landschap.

Het weggetje langs de vaart had ook een fijn aanzuigende werking in het beeld. Na eerst wat gepuzzel met de ondertekening in houtskool om alles in gewenste mate op het doek te krijgen kon ik aan de slag met een verse tube rode oker en ultramarijn als onder schildering.
Wie de tweede foto nu goed bekijkt, die een half-uurtje later is genomen, ziet dat de schaduw van de knotwilg richting de kijker is gedraaid.


Dan is het zaak om als schilder niet alles steeds om te gooien en met de schaduw mee te schilderen. Ik houd vast aan de eerst aangebrachte schaduw strepen en probeer me niet van de wijs te laten brengen door het veranderende licht. En nu wachten op de volgende vorst periode voor het geplande Damsterdiep met schaatsers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten