dinsdag 16 november 2010

Buiten is het koud 3.

Ik heb nog een paar middagen door geschilderd aan het schilderij na het laatste bericht. Ik ben nu overgestapt op olie verf waarbij ik naar mijn eigen idee wat meer nuances en zachtere overgangen mee kan maken. Het schiet alleen niet zo op als ik zelf wel wil omdat in de nis soms jongedames mensen zitten die wel heel veel te bespreken hebben en waarop ik nood gedwongen moet wachten.
Op maandag duurde het zo lang dat ik op een gegeven moment heb gevraagd of ik hun plek mocht bezetten en of ze dus in een andere nis wilden gaan zitten. Nood breekt wet en kunst boven alles.


Ik schilder op een wat breder paneel dan de afbeelding. Dit is handig en wel om twee redenen. In de eerste plaats ligt het verdwijn punt rechts buiten beeld maar als tekening nog wel op het paneel dus heb ik een referentie punt als houvast tijdens het schilderen. Ten tweede kan ik rechts aan de compositie nog wat toevoegen. Zo kan ik rechts nog een stukje deur en vloer bij breien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten