woensdag 6 oktober 2010

Hans Versfelt in Groningen


Ik had deze week een leuke afspraak die al een tijdje stond. Sinds ons gezamenlijk schilder avontuur in Katwijk aan Zee hebben Hans Versfelt en ik contact gehouden en nadat ik hem had uitgenodigd voor een groepsexpostie is Hans een paar dagen over in Groningen. Hoewel we een gemeenschappelijke opvatting delen over schilderen in de buitenlucht en hoe een schilderij er ongeveer moet uitzien. Licht en vorm direct vastgelegd en een sensibiliteit voor lichtval en kleurschakeringen is Hans qua temperament uit steviger hout gesneden als ondergetekende. Als hij begint houdt het schilderen die dag niet meer op en het schilderij moet in een keer geheel nat in nat uitgevoerd worden. Als het schilderij droog is raakt hij het geloof ik niet meer aan en als een detail of partij niet naar tevredenheid is: so be it.


Helaas moest ik de eerste twee dagen een beetje verstek laten gaan aangezien ik nog wat verplichtingen had rondom de galerie en mijn dinsdagavond les voor de Klassieke Academie moest voorbereiden.
Gelukkig stelde Hans de schilderkunst niet teleur en schilderde zoals gezegd noest door.


En wat voor mij fascinerend en inspirerend is hoe een goede schilder met een frisse blik de hoekjes en doorkijkjes aanpakt die ik zelf al zo'n 20 jaar schilder.


Dit alles te zien vanaf 10 oktober om vier uur in Galerie Doornik&Schelfhout.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten