dinsdag 23 juni 2009

Weekje schilderen, dag één.

nr5.
Op het atelier zet ik de meest scheve meerpaal rechter.

nr4
Hierna voeg ik nog wat eerder geziene wolkjes toe voor wat extra diepte in de lucht
nr3.

nr2.
Lucht is nat in nat opgezet, beneden helft staat nog in beperkt palet kleuren. (gebr siena en ultr.)
nr1.
Vandaag heb ik mijn collega Olivier Schelfhout terzijde gestaan bij het verzorgen van een schilderdag met elf cursisten. We zijn vanuit Pieterburen naar Noordpolderzijl gereden om aldaar in de haven onze ezels op te zetten. Het was strak helder en de zon stond op deze twee na langste dag hoog aan de hemel. Eerst heb ik mijn schilder praatje gehouden over vorm. In dit geval het verdwijnpunt van de meerpalen. Daarna de voorstelling opgezet met een beperkt palet van gebrande siena en ultramarijn, voor de toonwaarde. De kleur kon men naar eigen believen invullen want dat zou te ingewikkeld worden om in zo'n kort bestek uit de doeken te doen. Wel tips erbij over hoe je de lucht mengde.

Een werkelijk prachtige schilder dag die maar weer bewijst dat je het best buiten achter je ezeltje kan staan.

2 opmerkingen:

  1. Leuke blog Joost! Ik heb nu geen tijd om het allemaal te lezen, maar dat ga ik volgende week zeker doen.
    Groeten van Rutger.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is erg leuk om je blog door te lezen en je mooie werk te bekijken.
    Dit jaar in juni kom ik ook heerlijk een weekje schilderen. Kijk er nu al naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen