woensdag 29 december 2010

Vingeroefening op het Paterswoldse meer

Na de feestdagen en een reisje naar Parijs weer aan het werk. Ik begin na een paar dagen schaatsen met schilderen op het Paterswoldse meer. Als er ijs ligt trekt dat op de een of andere manier altijd, of schilderen dan wel schaatsen.


Het schilderen an sich is al niet makkelijk maar het op gang komen en al je spullen meenemen is eveneens een fiks struikelblok. Zo zat ik in de auto en reed de stad uit toen ik me herinnerde dat ik mijn schilder jas vergeten was. En geld. Het overkomt me dus regelmatig als ik weer begin dat het even duurt voordat ik een eerste streek kan zetten.

Het was lekker fris, er stond een zacht briesje en het vroor een paar graden.
Zoals op deze foto te zien is begin ik met het neerzetten van grote simpele partijen sneeuw paars blauw en de bosrand. Als ik een poosje niet geschilderd heb worstel ik soms met met het gegeven van "welke kwast moet ik ook alweer voor die bomen gebruiken en welke voor de figuren?"


Ik heb bij dit schilderijtje gekozen voor een eenvoudige compositie en het moment als de schaatsers hun schaatsen aan of uitdoen. Ik schilder met een heel laag en zwak zonnetje in de rug. Morgen maar weer verder.

2 opmerkingen:

  1. leuk man, ik heb deze winter nog niet in de sneeuw geschilderd, ik hoop dat het er nog van komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die schaatsers zijn perfect!!

    Het valt mij telkens weer tegen om "goeie" schaatsers te schilderen geef mij maar
    kinderen en andere krabbelaars die "groeien"
    als het ware zo op je schilderij terwijl de "echte" schaatsers een houding hebben die met kloppen, ... niet makkelijk.

    Al het goeds voor het komende jaar Joost met veel, heel veel plein air tijd!

    BeantwoordenVerwijderen