donderdag 24 maart 2011

Zonlicht en hoge ambitie.








Wonderlijke titel waarschijnlijk deze keer maar ik ben nu al een paar dagen bezig met het effect van zonlicht over een gedekte tafel. Dit soort schilderijen is niet van te hoge ambitie gespeend omdat het schilderen van een glijdende baan zonlicht over een tafel in een keuken gewoonweg knap moeilijk is. Een prettig neven effect is dat je dit soort schilderijen amper tegen komt.
Zo zag ik een aantal jaren geleden in het Singer in Laren een razend knap schilderij van Le Sidaner met een strook laatste zonlicht over een tafel in een interieur.


"Voorjaars zon op gedekte tafel'
50 x 60 cm

Na een weekje "vakantie" terug achter de ezel. Het weer was wat bewolkt en dus kon ik immers niet veel aan dit doek doen. En omdat ik volgens het stramien van direkt naar de waarneming werk maak ik het mezelf niet makkelijk met het verglijdende zonlicht over de tafel. Maar het moet echt deze week af want anders staat de zon te hoog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten