zondag 5 februari 2012

Schaatsen en schilderen

Het ijs was sterk genoeg voor de massa's schaatsers op het Paterswoldse meer, na een paar nachten met min 15C en weer een uitgelezen kans om mijn favoriete gecombineerde tijdsbesteding op te pakken: schilderen en schaatsen. Het onderwerp is het eenzame koek en zopie meisje achter haar tafeltje terwijl de snelle schaatsers voorbij flitsen. De realiteit was dat ze het heel druk had en veel mensen stopten en de snelle rijders op een hand te tellen  waren.




Ik heb het dit keer wat radicaler de verf behandelt. Op het paneeltje was een onverkocht portret, wat ik compleet met drie partijen verf insmeerde. Beneden de ijsvlakte met ultramarijn met vermiljoen rood, daar tussen in de bomen partij met ultramarijn, rode oker en karmijn violet donker en de lucht met gele oker met licht blauw.

Over deze glibberige massa zette ik eerst met palet mes het "zonlicht op sneeuw" effect. en met een fijn penseeltje het meisje en de schaatsers. De dikke parijen verf werkt ik uit met een wat grotere varkensharen kwast kwast.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten