maandag 7 oktober 2013

Warme herfst, warm beeld Noorderplantsoen

Zolang het mooie weer voortduurt zolang ik daar natuurlijk gebruik van probeer te maken. Dit is het verslag van een onderwerp wat ik in het verleden vaker heb aangepakt en kon het deze herfst niet laten om er weer mee aan de slag te gaan. De setting is iets verandert, de voormalige melkschenkerij is nu verandert van restaurant naar cafe waardoor er nu een terras is met gasten in de zon.

 De opzet is op een donker rode ondergrond wat tijdens het schilderen de weergave van schaduwen moet vergemakkelijken. Schaduwen hebben de neiging om dicht bij behoorlijk warm over te komen en als je koele tinten in de achtergrond gebruikt kom je snel tot een ruimtelijkheid.

 Onderstaand schilderij is van de tweede dag schilderen. Bovenstaand is de eerste opzet in lichtdonker. in deze fase kan ik makkelijk een beetje spelen met de schaduwen die straks zeer beeldbepalend zullen zijn.


This painting is the finished version of the second day. The first dark one is the first design in dark and light, just indian red white and ultramarine. At this stage I can easily play a little with the shadows that soon will be. playing an importand role in the painting.

Vandaag 8 oktober weer een redelijk mooie dag. Hoewel zo nu en dan bewolkt was het toch een goeie schilderdag. Gisteren scheen de zon recht in m'n gezicht en dus op mijn witte schilderjas waardoor ik door de reflecties de kleuren niet meer goed kon bepalen. Vandaag was daardoor een herstel dagje en kon nog een flinke slag slaan.


Vandaag 10-10-2013 een wisselvallige herfst dag maar met behulp van buienradar gewacht op opklaringen die uiteindelijk toch kwamen. ik moest een keer schuilen maar na de bui kon ik weer verder met schaduwen en details zoals mensen. Als je goed kijkt is er zelfs een jongetjes in gekomen die kastanjes zoekt.
Nog een dag en misschien is het schilderij dan zelfs wel klaar.


10-10-2013 Today a moody autumn day but using weather forcast  I could wait until the spells died out. . I had once take shelter but after the rain I could continue with shadows and details such as people. If you look closely, there is even a little boys who come in looking for chestnuts.
Another day and maybe the painting than even be ready.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten