donderdag 1 september 2016

De Lutherse kerk in Groningen

Luhterse kerk, Groningen. 50x60 cm

Dit schilderij van de Lutherse schiulkerk is in opdracht gemaakt van de Lutherse gemeente als afscheid voor de dominee. Omdat de kerk van de straat af gebouwd is en van buiten niet als zodanig herkenbaar is, is het vrij donker en om nog wat licht te vangen zit ik half met mijn rug gekeerd naar de voorstelling.


Het eerst maar weer een aquarel voor de compositie en het bepalen van mijn compositie en verdwijnpunt. Deze aquarel gebruik ik uit voor het uitmeten van het uiteindelijke schilderij.







Op een donker rode ondergrond zet ik het schilderij uit met de maten en verhouding van de aquarel. Gelukkig is het eenpunts perspectief dus dat maakt de opzet wat makkelijker. Je kunt duidelijk zien wat het verdwijnpunt is. 






2 opmerkingen:

  1. Het stadsbestuur gaf in 1694 gewoon toestemming voor de bouw van deze kerk, die daarmee geen schuilkerk was.

    Heb je die bloemenstal in de regen bij de V&D trouwens nog te koop?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maar ik vind het zo'n mooi woord.
    En ja vreemd genoeg is de bloemenstal bij de voormalige V&D nog te koop. Wel gaat alles failliet als ik het schilder, zo ook Mc Gregor

    BeantwoordenVerwijderen