donderdag 17 januari 2019

Drie Gezusters, lichthoek


Naar aanleiding van het schilderij in de vorige posting kreeg ik een opdracht om de kleine versie groter uit te voeren. Ik besloot tot dezelfde benadering en dat is op een felle phetalo blauwe  ondergrond het schilderij op te zetten in acryl en ook direct met acryl te tekenen. Na een aantal aquarellen en schilderijen moest ik dat onderhand wel kunnen.


Toch blijft het oppassen met het lastige twee punts perspectief en de positie van tafel en stoeltjes.
Ook begon mijn compositie met een te lage horizon dus ik moest alles een paar centimeter omhoog verplaatsen. 


 Nadat de onderschildering klaar was zette ik het donkerste element nl de stoel vooraan tegen de koele voorstelling waardoor de diepte benadrukt wordt door een sterk toon verschil en koel tegen warme kleuren.

Op de voorgrond komt nog een extra tafelblad en stukje stoel voor nog een tussenstap in de diepte werking


In de laatste fase komt de finetuning en kleine bijwerkingen van details in stoelen en houtwerk.

1 opmerking: