woensdag 6 februari 2019

Hoe te schilderen in vals licht

 Van een kort moment dat een serveerster de gebak koeling open deed naar een schetsje ter plaatse

Naar een olieverf schets op het atelier in transparant oxide bruin en gele oker. En dat was eigenlijk het gemakkelijkste deel. Want:
 omdat ik schilder in een nis met een paar felle gele lampen boven het hoofd heb ik aan mijn ezel een usb acculader gebonden met twee felle ledlampjes.  Je kunt namelijk niet met vals licht een palet aanmaken.
 Na drie dagen schilderen  ben ik wel wat verder.

"Gebak koeling" olieverf op doek 35x45 cm


Ik werk nog even door aan het schilderij. De pauzes tussen het schilderen worden frequenter en langer omdat ik meer tijd nodig heb om te overwegen wat de volgende stap zal moeten zijn. Zo heb ik het hoofd van de serveerster  wat schuiner gemaakt. Hiervoor gebruik ik een fotootje wat ik heb geschoten van een van de serveersters die even voor mij poseerde bij de vitrine. Die houding vertaal ik naar de houding van het figuur in het schilderij en houd daarbij rekening met de lichtval. 


Vandaag 11 februari is waarschijnlijk de laatste dag dat ik aan het schilderij werk. Ik heb de vitrine nog wat verder uitgewerkt en het en der partijen wat donkerder en achterin wat koeler paars groen gemaakt. Het gaat binnenkort naar de lijstenmaker en dan kan ik met nog wat meer afstand het werk beoordelen.

1 opmerking: