zondag 2 april 2023

Prinsenhof opdracht in Groningen

 Rond het Prinsenhof in Groningen heb ik een aantal schilderijen te maken naar de specifieke wens van de eigenaar. Dit schilderij gaat om de grote binnenruimte die meer de omvang heeft van een zaal. Voor de opdrachtgever maak ik eerst een serie aquarellen ter plekke die een idee geeft voor een basis idee van de sfeer van de te maken schilderijen. Plus nog een meer uitgewerkte tekening voor het ruimtelijk begrip.




Als de schets is goedgekeurd kan ik beginnen aan het schilderij in olieverf. De maat wordt 40x50 cm.
Omdat de positie van de serveerster nog kan verschuiven en ik niet echt naar een stilstaand model werk maar meer het idee van een persoon met licht op de rug, is de figuur omgeven met een groen/blauwe  band die, als ik iets verschuif in de rug of arm, ik nat in nat bewerk voor een zachte overgang.


Zoals ook duidelijk te zien is heb ik de geblokte marmeren vloer van achterin de zaal doorgetrokken  naar voren. 

In deze versie ben ik wel tevreden over de invulling van de ruimte links en rechts maar in het midden is het nog een rommeltje. Gelukkig kwam in dit stadium de eigenaar net langs en deze kon mooi even model zitten aan de tafel vooraan in het midden en creëerde en goede overgang van de personen achterin naar de serveerster achter de balie.   






Geen opmerkingen:

Een reactie posten