zondag 23 mei 2010

Sloep in de haven

21 Mei en eindelijk normale temperaturen voor de tijd van het jaar, dus weer naar buiten! Ik was al eerder deze week bij de andere jachthaven en heb ook wel geschilderd maar was toch niet tevreden. Toch was dat geen verloren middag want je komt als schilder wel dichter bij je onderwerp. Het kost even tijd om de sfeer van het gebied van zon, water en bootjes tot je te nemen en uit het rond snuffelen en kijken een schilder waardig beeld te destileren.
Vrijdag middag liep ik op de andere jacht/zeilhaven rond en viel m'n oog op deze scene. De mensen stapten in op het moment dat ik de foto nam, dus die moet je maar wegdenken. Wat me beviel was de heldere primaire kleuren en de Z beweging die ik met de rode stippellijn heb aangegeven. Ik vind het prettig als er in de compositie een helder patroon zit. Dus bijv. een L of een V vorm.


Bij het opzetten eerst opzoek naar het verdwijnpunt en de lijnen die over het midden van de bootjes lopen naar hun verdwijnpunt. Deze heb ik nodig voor de constructie van de sloep.

Omdat de ondergrond relatief licht van toon is moet ik veel schilderen om het beeld compleet op het doek te hebben zonder storende lichte vlekken van de ondergrond.


Ik probeer zoveel mogelijk het hoofdonderwerp, de sloep, met zijn weerspiegeling uit te werken zodat de andere elementen in de achtergrond bijdragen aan de diepte door het hebben van de juiste toonwaarde.


Deze laatste versie is van 23 mei na weer een stralende dag. De sloep lag eigenlijk op een ander plek vandaag maar wel in de goede richting dus ik ben met ezel en al er even naar toe gelopen om er nog wat verder aan te werken.


Maandag 24 mei voor niks naar Paterswolde gefietst. Aangekomen, ezel opgezet, de lucht betrok en het was voorbij. De volgende opnieuw op de fiets en toen bleek het weer zich goed te houden, zelfs een soort vriendelijke wolkjes die ook mee konden op het schilderij. Ik was al van plan om de lucht wat aan te tasten met warme strepen en het zo levendiger te maken en meer mee te laten doen. Ook experimenteer ik wat met figuren in het schilderij voor een minder statisch beeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten