Zoals in de vorige post al gezegd, het huis in Bolsena kent vele mogelijkheden. Zoals het balkon met uitzicht over het meer van Bolsena. Dat was een mooie aanleiding om een schilderij van mijn favoriete Italiaanse ontbijt op te zetten. Mijn dag in Italie begint nl met een "paste" (zoet broodje) en een cappucino. Ik fiets dan tussen zes รก zeven uur naar beneden naar mijn pasticceria of bar die dan al open is. Dan kan ik vanaf zeven uur aan het werk en dat is in dit geval een ontbijt tafel. Ik wil namelijk al klaar zitten met alle spullen en het palet in aanslag als de zon net in de goede hoek zijn licht op het tafellaken werpt
Ik maak eerst een opstelling met de spullen uit het huur huis en leen beneden bij mijn vaste bar nog een mooi hel blauw cappucino kopje. Maak in een klein schets boekje een verkenning in potlood en probeer de tafel goed in de compositie te zetten en zoek de verdwijnpunten. Na de compostie tekening omgerekend te hebben naar de juiste verhouding van een groot doek kan ik gaan opspannen.
Na het opspannen kies ik voor een paars grijze ondertoon die goed samenvalt met het uitzicht in de verte. Zo bespaar ik mezelf een hoop werk om straks de diepte te scheppen.
Op deze koel blauwe ondergrond zet ik met behulp van de kleine compositie tekening die ik naast me heb liggen de juiste verhouding en positie uit van de belangrijkste elementen van het schilderij. En het juiste verdwijnpunt op de horizon. Soms moet de hele tekening over omdat de horizon of verdwijn punten zich niet op de juiste plaats bevinden. Maar dit wil ik op dit moment goed hebben zodat ik straks bij het schilderen daar niet meer over hoef na te denken.
De eerste opzet in kleur gaat over de houtskool tekening heen en gebeurt met een drie kleuren acryl. Ik zoek in de onderschildering eerst naar de donkere elementen in het beeld.
De eerste ochtend
leg ik direkt het effect van de ochtend zon vast in acryl.
Het werkt het fijnst als het doek gelijkelijk bedekt wordt met de verf maar niet te dik zodat er daarna ruimte overblijft voor de volgende laag olieverf.
Het doek is nu zoveel mogelijk beschildert met acrylverf en ik ben de grip op het eerste idee niet kwijt geraakt. De zon heeft inderdaad een mooi driehoekige vorm gemaakt op de tafel en als je goed kijkt zie je deze driehoekige vorm terugkomen in het dakenspel van het stadje.De volgende stap is nu de uitwerking in olieverf en die bepekt zich in dit geval tot de voorgrond. Ik maak graag gebruik van het effect wat acryl en olieverf op mekaar hebben binnen een schilderij waarbij olieverf naar je toe komt en acryl door z'n vlakke verfhuid en grijzigheid van zijn kleur de neiging heeft om zich te verwijderen.
In olieverf schilder ik de tafel en alle ontbijt spullen erop en schilder dit met meer verf dan andere stukken in het schilderij. Ook gebruik ik meer verf in de lichte partijen waardoor dit straks ingelijst en aan de muur meer licht zal vallen door het relief van de pasteus aangebrachte olieverf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten