zondag 24 september 2023

Derde opdracht Prinsenhof

 Ik heb een serie schilderijen te maken voor het Prinsenhof. De derde is het aangezicht van de Four Roses in Groningen aan het begin aan de Oosterstraat. het pand is in een mooi warm geel geschilderd en het heeft een speciale plek bij een van de opdrachtgevers omdat dat het eerste bedrijf is waarmee hij begonnen is.

 Ik wilde graag een bijzonder lichteffect op de gevel en dat was het juiste moment 's ochtends wanneer de zonnestralen net de gevel schampen. 


Ik zet het schilderij eerst op in een simpel palet van gebrande siena en ultramarijn.


Daarbij schuif ik wat met de schaduw partijen op de voorgrond voor de nodige rust. Hoe horizontaler de schaduw lijnen des te rustiger het beeld.


De gemeente heeft een lelijke liguster gepland aan de zijkant waardoor ik de luifels niet goed kan zien dus daar heb ik wat giswerk voor nodig om dat vorm te geven. Ook sta ik aan de overkant van de straat om het wat beter te zien. Op een gegeven moment krijg ik koffie van de Jumbo dames want die kunnen ongemerkt voor mij, alles volgen. De plek waar ik sta is ook erg druk met zwervers en de nodige vrachtwagens die speciaal daar kunnen laden en lossen.

"Zonlicht op de Four Roses, Groningen" olieverf op paneel 35x50 cm

Het uiteindelijke resultaat stemt tot tevredenheid en de pui is mooi ingesloten door schaduw en gebladerte. 
 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten